טיול יין בדרום אפריקה

נופים קסומים של חיות בר, נהרות, הרים וגם הרבה יין טוב.

מירה איתן מטיילת בקצה הדרומי של אפריקה, באחת מדרכי היין היפות בעולם  דרום אפריקה היא אחת הגדולות במדינות אפריקה, והעשירה בהן. הארץ יושבת על כל הקצה הדרומי של היבשת, עם קו חוף ארוך ממזרח, דרום ומערב וגובלת בשני אוקיינוסים, האוקיינוס ההודי והאוקיינוס האטלנטי. אזורי האקלים מגוונים ונעים בין אקלים מדברי, סובטרופי, ים תיכוני והררי.

החלק הפנימי של דרום אפריקה הוא ה'קארו', רמה הררית גדולת ממדים ומאוכלסת בדלילות, שחלקה הצפון מערבי יבש ומדברי (אזור מדבר קלהארי). החוף המזרחי, לעומת זאת, עתיר משקעים, לח ומאופיין באקלים וצמחייה דמויי טרופיים. אזורי החוף הדרומיים מאופיינים באקלים ים תיכוני עם חורף גשום וקיץ יבש. אזור המתאים במיוחד לגידול וייצור תעשיית ייצור היין של דרום אפריקה. האזור מתאפיין ברוחות עזות לפרקים בכל עונות השנה, במיוחד באזור כף התקווה הטובה.

ממזרח למערב

אוהבי הספארי יתחילו בדרך כלל את הטיול בדרום אפריקה בחלק הצפוני של המדינה, בפארק הלאומי הענק (למעלה מפי 10 ממדינת ישראל), קרוגר פארק. אחרי הספארי טסים דרומה ואפשר לערוך טיול מהנה ביותר לאורך היבשת ממזרח למערב, ב'דרך הגנים', מפורט אליזבת ועד קייפטאון (או להיפך).

פורט אליזבת היא אחת מהערים הגדולות של דרום אפריקה, עיר שקטה ונעימה, מתאימה למי שמחפש שלווה וספורט ימי. מי שלא טייל בקרוגר פרק יכול לערוך פה ספארי 'נטול' מלריה בשמורה Addo Elephant שנמצאת במרחק שעה מהעיר.

לאחר נסיעה של שעה וחצי מפורט אליזבת מתחילה דרך הגנים בכביש N2. אורכו של הנתיב המפורסם בסך הכל כ-200 ק"מ, אבל אלו 200 הק"מ המתויירים והפופולריים ביותר בדרום אפריקה. מדובר ברצועת חוף בין הפארק הלאומי ציציקאמה במזרח לבין היידלברג שבמערב. מצפון לרצועה נמתחים לכל האורך הרי הקארו המרהיבים.

בפארק הלאומי ציציקאמה נופים מדהימים של יערות חוף, עצי ענק ומפלים והמוני זנים של ציפורים. בהמשך בסטורמ'ס ריוור, מעין דיסנילנד בטבע. כשעה וחצי הליכה בטיפוס על מדרגות מובילה לגשר ארוך תלוי, ממנו אפשר להביט ישירות אל מוצא הנהר המתפתל אל האוקיינוס. להגברת האדרנלין יש כאן מסע אבובים בנהר שוצף וקפיצת בנג'י גבוהה במיוחד. ירידה ל- R102, דרך יפהפייה שממנה במקום מסוים ניתן לחזות בגשר הגבוה ביותר בעולם. בהמשך הדרך עיירות ציוריות ויפות לאורך החוף.

יקב קנונקופ בדרום אפריקה צילום : אורי איתן

עיירות יפהפיות בדרך

נייזנה היא עיירה יפהפייה המכונה 'היהלום של נתיב הגנים' ומתגאה בלגונה מרשימה. פעילות פופולרית כאן היא נסיעה ברכבת הצ'ו צ'ו המפורסמת, העוברת מסלול יפהפה בין נייזנה לעיירה ציורית בשם ג'ורג'. קרוב לשלוש שעות נסיעה בנופים המרתקים של דרך הגנים. ג'ורג' נמצאת 60 ק"מ מערבית לנייזנה. הדרך אליה משופעת בחופי ים יפהפיים, נופים עוצרי נשימה, עם מפרצים כחולים ויפים לצד גבעות ירוקות.

מג'ורג' כדאי לנסוע צפונה לכיוון הקארו, בכביש החוצה מצוקים ונופים מרהיבים אל העיירה הודסהורן, עיר היענים. לכל אורך הדרך אל העיירה חוות יענים רחבות ידיים. ליד העיירה נמצאת מערת קנגו, מערת מדהימה בגודלה, כ-1200 מטרים של נטיפים שבנו עצמם במהלך עשרת אלפים שנה. המערה התגלתה בסביבות 1780 והוכנה לתיירים בארבעים השנים האחרונות. מהודסהורן נוסעים לדרך היין. דרך ארוכה של למעלה מארבע שעות. את הדרך אפשר לעשות ב- R62 לאורך ההרים, הדרכים הצדדיות, בהתחלה דרכים צחיחות במקצת ולקראת סופן נגלים הכרמים הרבים של דרך היין. בימים בהירים כדאי לחזור לג'ורג' ולהמשיך ליהנות מדרך החוף לכיוון דרך היין.

אחת מדרכי היין היפות בעולם

דרך היין של דרום אפריקה היא אחת מדרכי היין היפות בעולם. שטחים נרחבים של כרמים עוטפים שלוש ערים קטנות ומתוקות, סטלנבוש, פרנצ'הוק ופארל. המקום שופע בתי הארחה רבים מכל הסוגים. העיסוק העיקרי הוא כמובן הביקור ביקבים ביום. בערבים אפשר לעשות טיול קטן במרכז וליהנות מאחת ממסעדות האזור.

יקב מירלוסט צילום : אורי איתן

העיר העיקרית היא סטלנבוש, העיר השנייה שנוסדה בדרום אפריקה. המושל ההולנדי הראשון ואן דר סטל העניק למחוז היין את שמו, סטלנבוש. למעלה ממאתיים יקבים באזור ואחת האוניברסיטאות החשובות בדרום אפריקה נמצאת כאן, ובה מחלקה לאנולוגיה, בה הומצא בשנת 1925 זן הפינוטאז', המזוהה ביותר עם דרום אפריקה. העיר שופעת מבנים ארכיטקטוניים מעניינים ויפים והמסעדות במרכז שוקקות בערב.

לא קל לגדל פינוטאז

העניין העיקרי בדרך היין הם היקבים. יקב Meerlust הוא אחד היקבים היפים באזור ובו חדר טעימות ומרתף עתיק, שניהם מרשימים. האחוזה נושאת מסורת של דורות רבים, משנת 1693. הרבה קסם והיסטוריה ניבטים מכל עבר והיינות מסורתיים. תנאי שטח, אקלים וגפנים עתיקות מעניקים יינות מורכבים ועשירים, הרמוניים וייחודיים. ביקב הזה בחרו שלא לייצר את יין הפינוטאז', אך יש כאן שרדונה, מרלו ופינו נואר מצוינים. ביקב מייצרים גם גרפה טובה. ביקור ביקב לפי הזמנה מראש.

Meerlust, Stellenbosch, Tel: 27 (0)21 843 3587, Fax: 27 (0)21 843 3274.

Email: info@meerlust.co.za Website: www.meerlust.co.za

ביקב Kanonkop ניתן למצוא יינות מצוינים ועשייה מסורתית. פירוש השם – תותחי הגבעה. במאה ה-17, כשהספינות שהגיעו לקייפטאון נראו מההר הקרוב ליקב סימנו את בואן ע"י ירייה מתותח. מייצרים פה יינות מזני הפינוטאז וקברנה סוביניון. "לא קל לגדל פינוטאז', צריך חוצפה ישראלית לשם כך", אומר הבעלים והיינן יוהן קרייחה. "ולמרות שאני איש עסקים" אומר היינן, "אני לא מוכר יין, אני מוכר life style".

Kanonkop, Tel: 27 (0)21 884 4656/7/8 Fax: 27 (0)21 884 4719

Email: wine@kanonkop.co.za. Website: www.kanonkop.co.za

פינגווינים – גם אותם פוגשים בדרך היין צילום : אורי איתן

יינות, חיוכים וחוויה

יקב Beyerskloof הוא יקב גדול יותר, מייצרים בו למעלה ממיליון בקבוקים בשנה. ביירס טרוטר, הבעלים והיינן, הוא 'מלך הפינוטאז' בפי עמיתיו למקצוע. טרוטר היה היינן של יקב קנונקופ עד לשנת 1996. רוב היינות שלו מיוצרים מזן הפינוטאז', אם כי יין הדגל הוא קברנה מרלו. מייצרים פה רק יינות אדומים, וגם יין בסגנון פורט, שמיוצר בדרך המסורתית, כולל דריכה על הענבים ברגליים. גימיק נוסף של היקב הוא ייצור נקניק, כאשר במקום חומץ שמים בו פינוטאז'. סיסמת המקום להיות חביבים; לא מקבלים עובדים שלא יודעים לייצר חיוכים רחבים.

Beyerskloof, Tel: 27 (0)21 865 2135, Fax: 27 (0)21 865 2683

Email: wine@ Beyerskloof.co.za. Website: www. Beyerskloof.co.za.

בדרך לפארל נמצא את אחד מהיקבים הגדולים, יקב Fairview שפועל כבר משנת 1937. יקב ששייך למשפחה יהודית בשם Back, מהראשונים באזור להשתמש בזן השיראז והראשונים בייצור יין מזן הויונייה. היינות מודרניים, פירותיים וקלילים, ועובדים פה על זנים רבים יחדיו, קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, פינוטאז', ברברה, זינפנדל, מורבדר, קריניאן, שרדונה, שנין בלאן, סמיון, סוביניון בלאן, גוורצטרמינר, ויונייה. בחנות היקב אפשר לרכוש גם מגבינות הצאן הרבות והטובות שהם מייצרים.

Fairview, Tel: 27 (0)21 863 2450, Fax: 27 (0)21 863 2591.

Wmail: info@fairview.co.za. Website: www.fairview.co.za.

ליקר מעץ הפיל

חברת דיסטל (Distel) היא חברה שמאגדת תחת כנפיה הנרחבות מספר יקבים, ומבית הייצור והמרתפים שלה נמכרים כל שנה כ-90 מיליון בקבוקי יין. כמו כן מזקקים במפעליה מספר סוגי אלכוהול, כמו ברנדי, ליקרים ובראשם ליקר אמרולה. אמרולה הוא פרי הגדל פרא (ללא התערבות חקלאות) בצפון המדינה, על עצים שנקראים מרולה. הפילים מאד אוהבים את הפרי הזה ובלוגו של המשקה נוכל למצוא אותם. העץ עצמו נקרא בפי העם 'עץ הפיל'. מייחסים לליקר בפולקלור האפריקני תכונות של הגברת התשואה המינית והפריון והוא קיבל יחס של כבוד כאפרודיזיאק (מעורר תאווה).

בטקסי נישואין מקומיים נעשה שימוש בפרי, שמיוחסות לו סגולות רפואיות ויכולת לעורר יצר מיני אצל שני המינים. לפרי תכולת ויטמין סי גבוהה פי ארבעה מזו של תפוז ממוצע. הפרי מתוק וטעים, לא מזכיר אף פרי שאנחנו מכירים, אולי קצת את הליצ'י. בתחילה יוצרים יין אמרולה בתהליך התסיסה ואח"כ עובר היין זיקוק בתהליך של זיקוק דודי איכותי ויישון בחביות עץ אלון. לאחר היישון מוסיפים למשקה תוספת של שמנת, מגיעים ל-17% אלכוהול ומקבלים ליקר עם בשומת נעימה, מעט ונילי, מעט מעושן.

בנק היין ביקב ברגקלדר צילום : אורי איתן

המרתף בהר

Bergkelder שפירושו המרתף שבהר, נבנה בשנת 1968. היקב הגדול יפהפה, שוכן למרגלות ההר כשחוצה אותו נחל משובב נפש. אפשר למצוא פה תערוכה ותצוגה של חביות ענק, כוסות ובקבוקים עתיקים. חדרי מכלים ענקיים, אחד אחרי השני, וחדרי חביות כמעט לאינסוף. יקב מתקדם מאוד, כמעט הכל אוטומטי ללא מגע יד אדם. החלק המדהים ביותר הוא ה-Winebank, מרתפי ענק המשמשים כבנק יין ללקוחות היקב.

Bergkelder, Tel: +27 21 809 8492, Fax: +27 21 887 9081.

Email: info@bergkelder.co.za Website: www.bergkelder.co.za

יקב Nederburg נמצא בחווה שהוקמה בשנת 1791 ע"י מהגר גרמני שייצר יין ועוד. במשך 7-8 שנים בנה את הבית, ולאחר מותו המקום נמכר מספר פעמים. הקונה התשיעי ראה את הפוטנציאל, שיפץ את המקום ובנו הצעיר שהיה יינן החל בגידול ענבים וייצור יין. כיום קנתה את החווה חברת דיסטל. ביקב אולם מבקרים וחדר טעימות רחב ידיים. אל זני הענבים הסטנדרטיים, קברנה סוביניון, פינוטאז' ושיראז, הוסיפו גם סנג'ובזה, נביולו וברברה. בין הלבנים אפשר להבחין בסוביניון בלאן, שנין בלאן, שרדונה וריזלינג.

Nederburg, Tel: 27 (0)21 862 3104, Fax: 27 (0)21 862 4887.

Email: nedwines@distel.co.za. Website: www.nederburg.co.za

יענים בהודסהורן צילום : אורי איתן ריקה צילום : אורי איתן

קייפטאון היפה

הדרך לעיר היפה קייפטאון מקסימה, אך השמחה נקטעת כשלאורך מאות מטרים מבחינים בפחונים הזעירים, המטים ליפול, של השחורים שעדיין נמצאים שם. ארץ מדהימה ויפה, שברקע שלה עבר שחור, תרתי משמע, שלא יעזוב אותה כל כך מהר.

למרגלות הר השולחן, שלעתים עננים לבנים נראים כאילו נשפכים ממנו ומקנים לו מראה של עוגת קצפת ענקית, שוכנת אחת הערים היפות בעולם, קייפטאון. בקייפטאון אוסף מעניין של סגנונות ארכיטקטוניים. בניינים ויקטוריאניים שהשתמרו מצוין ולצדם סגנון הבנייה ההולנדי, רחובות מרוצפי אבן ואפילו מסגדים ובתים בסגנון מזרחי ברובע המאלזי.

הר השולחן מזדקר לגובה של כמעט 1,100 מטרים מעל העיר, כשהוא מוקף מסלולי טיול, יערות, יקבי יין, חופי ים מדהימים ועוד אטרקציות. בירידה ממנו אפשר לבקר בגנים הבוטניים היפהפיים Kirstenbosch.

בערב כדאי לבלות בנמל המשופץ, שהפך לאזור הבילוי המרכזי של העיר. יש כאן מוזיאון ימי עם הרבה מסעדות, שלצדן אמני רחוב והרבה שמחה וחיים. ברחוב Long Street ובהמשך שלו, ברחוב Kloof אפשר למצוא מועדונים, ברים ומסעדות נוספות. בתוך כל השמחה הזו, אי אפשר שלא לראות כל הזמן גם את המראות הקשים, אותם פוגשים בייחוד בערב. בשעה חמש אחה"צ כל העיר מתרוקנת והרחובות הופכים לשממה.

למסעדה רצוי להגיע במונית שגם תחזיר אתכם למלון, די מפחיד להסתובב ברחובות. האפרטהייד אומנם כבר לא כאן, אך יעברו כנראה עוד כמה דורות עד שיצליחו איכשהו לגשר על הפער הנורא בין הלבנים לשחורים. שוק פשפשים בסוף השבוע בפינת רחוב אדרלי ורחוב דארלינג ליד בניין העיריה, שנבנה ב-1905 בסגנון איטלקי.

הר השולחן בקייפטאון צילום : אורי איתן
ההיסטוריה של היקבים

שמורת כף התקווה הטובה פרושה לאורך 40 ק"מ של חוף ים ומארחת מגוון של בעלי חיים, בעלי כנף, אנטילופות ואפילו בבונים מסוכנים. בנקודות התצפית אפשר לחזות במפגש בין האוקיינוס ההודי לאוקיינוס האטלנטי.

בדרך לשם טיול מקסים למפרץ האוט, כפר דייגים ציורי, בו ניתן למצוא פירות ים מצוינים ולשוט עם ספינה לאי קטנטן המשכן כלבי ים. בדרך חזרה מהצד המזרחי ניתן לפגוש מצבור של פינגווינים לפני העיר הקטנה Simon's Town.

חובבי היין ימצאו בדרך חזרה לקייפטאון את פרבר קונסטנשיה. ביקור הכרחי בחרוט קונסטנטיה, היקב הוותיק ביותר בדרום אפריקה, יגלה לפנינו את היסטורית היקבים באזור. בשנת 1685 סימון ואן דר סטל, מושל האזור, נטע את הגפנים הראשונות במקום. כשמת התחלק השטח לשלושה והיורשים הרחיבו את היקב. מסביב לאחוזה משתרעים כרמים רבים. האחוזה הצמודה ליקב הפכה למוזיאון אלגנטי, אחריו אפשר למצוא את מרתף היינות של הבית ובו חדר הטעימות מהתקופה הראשונית, עגלות שנשאו את היין ושאר עתיקות.

עצים וצמחיה נהדרת מסביב, סנאים וברווזים בין העצים, בתים מהמאות הקודמות ועוד. באחוזה שתי מסעדות מומלצות. קונסטנשיה הגדולה וקונסטנשיה הקטנה על שם אשתו של המושל, קונסטנט. במקום חדר טעימות ומכירות מזמין. שווה לטעום את היינות המתוקים שלהם, יין שנפוליאון, בזמן הגלות בסנט הלנה ביקש לפני מותו.

איפה אוכלים:

פירות ים בנייזנה –

ארוחה חווייתית ושונה תמצאו ב-'34 מעלות דרומה' במרינה של נייזנה. מסעדת דגים ופירות ים השוכנת בתוך חנות ענקית ופתוחה אל הנמל, מעין שוק קטן של תבלינים ורטבים, חטיפים משונים, פירות ים, בילטונג (בשר מיובש, אופייני למקום), מתנות ועוד גודי'ס, ובקומה השנייה משתרעת חנות יין. ארוחה מענגת ועשירה של פירות ים טריים ודגים ממגוון סוגים.

34 South The Market, Knysna Quays, Tel: 27 (0)44 382 7331

יענים בהודסהורן –

מסעדה מקומית טובה בהודסהורן, אחת מהמפנקות ביותר באוכל טוב ושירות מצוין, היא ג'מיימה. מגישים פה אוכל אפריקאי מסורתי ברמה גבוהה. בובוטי – בשר טחון ואורז עם ציפוי מצוין, סטייק קודו (אנטילופה), סטייק יען, סטייק כבש קארו או אוסובוקו כבש בירקות ופירות יבשים ועוד. שירות מקצועי ומחויך מהמלצריות היפהפיות.

Jemima's, 94 Baron van Rheede Street, Oudtshoorn, Tel: 27 (0)44 272 0808. Website: www.jemimas.com

דגי חכה בסטלנבוש –

למי שאוהב את דגת הים מחכים דגים מצוינים שדגו אותם בחכה ולא ברשת (Line fish) במסעדה עם אווירה טובה, פישמונגר.

Fishmonger, corner of Rynevid & Plein st. Stellenbosch. Tel:27 (0)21 8877835

'עינו של נלסון' בקייפטאון

דרום אפריקה היא שילוב של בשר מעולה, פירות ים טריים ישירות מהאוקיינוס ואוכל אפריקאי מסורתי. קשה מאוד להמליץ על מקום אחד בקייפטאון. מסעדה שנהניתי בה, גם מהחוויה וגם מהאוכל, עונה לשם 'עינו של נלסון'. שף הבשר, שעובד בבר, צועק במהירות אל המלצרים את המידע על המנות תוך כדי צליית הבשר והכנת הרטבים, הכל מהיר ותזזיתי, האש בוערת כל הזמן והשמחה רבה. פירות ים, קרפצ'ו יען, חלזונות והרבה בשר מצוין בסגנון הדרום אפריקאי.

Nelson's Eye, 9 Hof Street, Gardens, Tel 27 (0) 21 423 2601, Fax 27 (0) 21 424 6785. Email: nelsonseye@absamail.co.za

הכתבה פורסמה באתר נענע 10

עוד טיולים קולינריים